BIOGRAPHY

 
Angelo Volpe was born in Naples (Italy), where he lives and works. In 1995 he obtained the Diploma of “Applied Art in Graphics for Advertising and Photography”.  In 2000 he obtained a "Degree in Painting" at the Academy of Fine Arts in Naples. After the studies, in 2002 he collaborated as an assistant on the creation of a wall drawing by the artist Sol LeWitt at the Capodimonte Museum in Naples, becoming one of the main reference assistants of the American artist in Italy. Active since 2005 with his personal artistic research, Volpe favors painting as a medium for the creation of his works. The results of this artistic research have found wide visibility in multiple exhibitions, including: “Animamix Biennial-Visual Attract and attack”, MoCA the Museum of Contemporary Art Taipei, Taiwan (2009). “Brand: New Art”, Museo della Permanente, Milano, Italy (2010). “Dadaumpop”, Rabindranath Tagore Centre, Kolkata, India; BMB Gallery, Mumbai, India; Italian Cultural Centre, NeuDelhi, India; “54th International Exhibition of the VENICE BIENNALE, Official Collateral, Future Pass – From Asia to the World”, Palazzo Mangilli Valmarana, Venezia, Italy; Wereldmuseum, Rotterdam, Holland (2011). Future Pass – From Asia to the World”, Today Art Museum, Beijing, China; National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan (2012). For the realization of his paintings, Volpe uses traditional procedures, such as the technique of glazing, a methodology learned during the years of academic training, through the study of painting treatises of Cennino Cennini, Leonardo da Vinci, John Ruskin and the more modern Giorgio de Chirico. By means of nuances performed through the use of a turned palette of soft and enveloping tones. A reality made up of a microcosm whose morphology seems to reveal itself in a perennial duality, where even the most apparently ordinary circumstances can acquire an extraordinary psychic value. In this regard, painting becomes an instrument of patient investigation of the everyday, it becomes a process of inner and existential exploration. The subjects depicted with introspective realism internalize enigmatic processes, developed over the centuries through every form of mental and somatic process, becoming instruments of investiogation through which to probe the hermetic side of the depths of incorporeal nature, burning like candles in front of reverberant surfaces, to illuminate the eternal vital breath of the Self.

 

Angelo Volpe nasce a Napoli (Italia), dove vive e lavora. Nel 1995 consegue il Diploma di “Arte Applicata in Grafica per la Pubblicità e la Fotografia”. Nel 2000 consegue la “Laurea in Pittura” presso l’Accademia di Belle Arti di Napoli. Ultimati gli studi, nel 2002 collabora come assistente alla realizzazione di un wall drawing dell’artista Sol LeWitt presso il Museo di Capodimonte di Napoli, divenendo uno dei principali assistenti di riferimento dell’artista statunitense in Italia. Attivo dal 2005 con la sua personale ricerca artistica, Volpe privilegia la pittura come medium per la realizzazione delle sue opere. I risultati di questa ricerca artistica hanno trovato ampia visibilità in molteplici esposizioni, tra cui: “Animamix Biennial-Visual Attract and attack”, MoCA the Museum of Contemporary Art Taipei, Taiwan (2009). “Brand: New Art”, Museo della Permanente, Milano, Italy (2010). “Dadaumpop”, Rabindranath Tagore Centre, Kolkata, India; BMB Gallery, Mumbai, India; Italian Cultural Centre, NeuDelhi, India; “54th International Exhibition of the VENICE BIENNALE, Official Collateral, Future Pass – From Asia to the World”, Palazzo Mangilli Valmarana, Venezia, Italy; Wereldmuseum, Rotterdam, Holland (2011). Future Pass – From Asia to the World”, Today Art Museum, Beijing, China; National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan (2012). Per la realizzazione dei suoi dipinti Volpe impiega procedimenti tradizionali, come la tecnica della velatura, metodologia appresa durante gli anni della formazione Accademica, tramite lo studio dei trattati di pittura di Cennino Cennini, Leonardo da Vinci, John Ruskin e del più moderno Giorgio de Chirico. Per mezzo di sfumature eseguite mediante l’impiego di una tavolozza tornita di tonalità morbide e avvolgenti. Una realtà costituita da un microcosmo la cui morfologia sembra rivelarsi in una perenne dualità, laddove anche le circostanze apparentemente più ordinarie, possono acquisire una straordinaria valenza psichica. A tal proposito la pittura si fa strumento di paziente indagine della quotidianità, diviene processo di esplorazione interiore ed esistenziale. I soggetti raffigurati con realismo introspettivo interiorizzano processi enigmatici, sviluppati nel corso dei secoli mediante ogni forma di processo mentale e somatico, divenendo strumenti di indagine attraverso cui sondare il lato ermetico delle profondità di natura incorporea, ardendo come candele dinanzi a superfici di riverbero, per illuminare l’eterno soffio vitale del Sé.